Економiка сьогоднi
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

Таран О.М., ВИБІР СТРАТЕГІЧНИХ ПОЗИЦІЙ ПІДПРИЄМСТВА ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ

Перейти донизу

Таран О.М., ВИБІР СТРАТЕГІЧНИХ ПОЗИЦІЙ ПІДПРИЄМСТВА ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ Empty Таран О.М., ВИБІР СТРАТЕГІЧНИХ ПОЗИЦІЙ ПІДПРИЄМСТВА ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ

Повідомлення автор Igor Kokovikhin Ср Лист 15, 2017 1:45 pm

О.М. Таран, кандидат економічних наук,доцент
Харківський національний аграрний університет ім.. В.В.Докучаєва



ВИБІР СТРАТЕГІЧНИХ ПОЗИЦІЙ ПІДПРИЄМСТВА ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ

Функціонування в умовах переходу до ринкових відносин ста¬вить сучасні вимоги до якісного рівня управління, характеру завдань, які при цьому вирішуються, а також до методів їх вирі¬шення. Це у повній мірі належить до всіх без винятку суб'єктів, які самостійно господарюють. Провідну роль  в підвищенні ефективності процесів управління повинно відігравати стратегічне управління, що визначається трьома елементами, що поєднують підприємство з зовнішнім середови-щем:
- прогнозування майбутніх загроз та можливостей підприємства в зовнішньому се¬редовищі;
- прогнозування характеру можливостей підприємства, необхідних для успішної діяльності та управління ними;
- адаптація розвитку підприємства до непередбачуваних змін в зовнішньому середовищі.

Стратегічне управління досить часто називають «ринковим управлінням», оскільки цим підкреслюється ринкова орієнтація під¬приємства. Тому стратегічне управління є фундаментом загального підходу до управління підприємством. Відомо, що високі результати мають зазвичай підприємства ініціативні, а не ті, які просто реагують на зміну умов або захищаються. Успішні підприємства здійснюють стратегічні наступи для забезпечення конкурентної переваги, а вже потім використовують свою частку ринку для досягнення переважаючих фінансових результатів.

Здатність до стратегічного управління припускає наявність таких елементів:
- вміння змоделювати ситуацію;
- здатність виявити необхідність змін;
- здатність розробляти стратегію змін;
- здатність використовувати в процесі змін надійні ме-тоди;
- здатність втілювати стратегію в життя.
Враховуючи специфіку сільського господаства аграрні підприємства працюють в умовах ризику і невизначеності [1].

Ключове значення в управлінні сільськогосподарськими підприємствами має здатність системи управління не тільки вирішувати важливі проблеми аграрного сектору, а й згладжувати негативні прояви об’єктивних за характером та специфічних для аграрного сектору факторів, а саме:
- протиріччя між економічними інтересами виробників та соціальних інтересів споживачів сільськогосподарської продукції та агропродовольства;
- неможливість швидкого реагування виробників сільськогосподарської сировини на зміну обсягів попиту споживачів, пов’язаного із сезонністю та тривалістю в часі процесу агровиробництва;

- організаційна розрізненість сільгосптоваровиробників та складність у виробленні спільної позиції у захисті своїх інтересів порівняно із споживачами сільськогосподарської продукції – підприємствами переробної та харчової промисловості;
- економічна нерівність різних за розмірами сільськогосподарських товаровиробників [2, с. 6].

Специфічною особливістю стратегічного управління в Україні є те, що його функції у формуваннях малого агробізнесу виконують, як правило, не підготовлені до нього фахівці, а самі підприємці.

Для підприємств середнього і малого бізнесу у конкурентному середовищі неможливо обійтися без наукових методів аналізу стратегічної позиції і перспектив розвитку, оскільки зростання може відбуватися лише за умови мобілізації усіх видів ресурсів і формування виключних конкурентних переваг. Середні і малі підприємства набагато мобільніші і гнучкіші, ніж великі, вони швидше реанімуються після негативних наслідків впливу зовнішнього середовища і не потребують побудови складного механізму стратегічного управління. Для підприємств які ще не мають потреби та фінансових можливостей застосовувати потужні і дорогі інструменти стратегічного аналізу використовують для аналізу метод SРАСЕ, який найкраще адаптований для потреб підприємств середнього та малого бізнесу, а також модель Shеll/DPM [ 3].

Метод SРАСЕ (Strategic Position and Action Evaluation) являє собою комплексний метод, призначений для аналізу позиції на ринку і вибору оптимальної стратегії для середніх і малих підприємств. За допомогою цього методу оцінюють конкурентну позицію, вибирають відповідну стратегію, визначають напрями змін найважливіших показників, виокремлюють ключові чинники зростання підприємства, які вимагають пріоритетної уваги в реалізації обраної стратегії.

Для підтвердження достовірності визначення існуючої стратегії підприємства використовують модель Shеll/DPM. Фундаментальна ідея цієї моделі полягає у тому, що загальна стратегія підприємства повинна забезпечувати підтримання балансу між грошовим надлишком і його дефіцитом шляхом розвитку нових перспективних видів бізнесу. Як і багато інших моделей стратегічного аналізу та планування, модель Shеll/DPM є описово-інструктивною. Це означає, що менеджер чи аналітик може використовувати модель як для опису фактичної або очікуваної позиції, що визначається відповідними показниками, так і для визначення можливих стратегій.

У моделі Shеll/DPM також може враховуватися час. Керівнику, який бажає побачити зміни після певного періоду часу, потрібно лише скористатися базою даних для кожного періоду і порівняти результати. Необхідно зазначити, що ця модель є особливо ефективною для візуалізації змін і розвитку стратегічних позицій у часі, оскільки вона не прив’язується до фінансових показників, і тому не підвладна впливу факторів, які можуть обумовити виникнення помилок (наприклад, інфляції) [4].

Сучасні підприємства, усвідомлюючи важливість стратегічної поведінки на ринку, яка дозволить їм досягти довгострокового успіху і отримати ряд стійких конкурентних переваг у майбутньому в нестабільних і мінливих умовах середовища своєї діяльності, все частіше звертаються до інструментів стратегічного управління. Від їх якості залежить обґрунтований вибір і ефективна реалізація стратегій підприємства.

Список використаних джерел
1. Муляр Т.С. Впровадження стратегічного підходу в управління аграрними підприємствами АГРОСВІТ № 24, 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.agrosvit.info/pdf/24_2015/3.pdf
2. Стратегія розвитку аграрного сектору економіки (на період до 2020 року). – К.: Нац. наук. центр «Ін-т аграр. Економіки», 2012. – 17 с.
3. Гордієнко П.Л. Стратегічний аналіз: навч.посіб. – 2-ге вид,перероб. і доп. / П.Л. Гордієнко, Л.Г. Дідковська, Н.В. Яшкіна. – К.: Алерта, 2008. – 478 с.
4. Матриця спрямованої політики (модель Shell/DPM) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://msd.in.ua/matricya-spryamovano%D1%97-politiki-model-shell-dpm/



Igor Kokovikhin

Кількість повідомлень : 10
Дата реєстрації : 15.11.2017

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» Сухорада А.С. МОТИВАЦІЯ ПРАЦІ ЯК ЗАСІБ ЕФЕКТИВНОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА
» Чайка І.П. "УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНИМ ПРОСТОРОМ ПІДПРИЄМСТВА"
» Левошко Н. В., Рогоза М.Є. НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО МОДЕРНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-ІННОВАЦІЙНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА
» Браславець Т.М., ВПЛИВ ОБМЕЖЕНЬ НА ПРОЦЕС РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЧНОГО НАБОРУ МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ ТОВАРНИМИ ПОТОКАМИ ПІДПРИЄМСТВА
» Щербань І.І., СИСТЕМА АВТОМАТИЗОВАНОГО ОБЛІКУ ТОРГІВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА ЯК СИСТЕМА ІНФОРМАЦІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі